Pressemeddelelse: Når pølsen får krølle på halen

Orø Havnekiosk satser på dyrevelfærd

Når pølsen får krølle på halen

For folkene bag Orø Havnekiosk, Grill & Bistro, er dyrevelfærd ikke en teoretisk mulighed, men den virkelige hverdag.

På Orø havn, hvor alt summer af sommer, ligger formentlig Danmarks første Havnegrill der, når de nu langer pølser og burgere over disken, har dyrevelfærden som omdrejningspunkt. Havnegrillen har under de nuværende forpagtere eksisteret i 3 år – 3 år, hvor man, som restauratør Simon Drost siger, har ønsket at omlægge menuen til at bestå af kød fra producenter, der har dyrevelfærd i fokus, som Grambogård eller fritgående dansk Angus kvæg. Det er nu blevet til virkelighed. Og stor var overraskelsen for de dyrevelfærdselskende forpagtere, da det gik op for dem, at de faktisk var blevet en slags ”first movers”. Med andre ord, at deres hyggelige lille grillbix i midten af Isefjorden, tilsyneladende er Danmarks første af slagsen, der kun serverer kød ud fra dyrevelfærdsprincipper.

At vel findes der økologiske pølsevogne flere steder i de store byer, men som Simon Drost udtaler: ”Jeg er rigtig glad for den økologiske tanke. Når det er sagt, er det jo faktisk sådan, at økologisk kvæg og grise ikke nødvendigvis har levet en tilværelse med samme fokus på deres velfærd, som dyr, hvor opdrættets omdrejningspunkt er netop dette. Bare det, at Grambogård sætter fokus på at skabe en så lidt stressende situation op til selve slagtningen som muligt, var faktisk med til at gøre udslaget for os”, siger Simon Drost smilende og fortsætter: ”Vi har, siden overtagelsen af grillen på havnen, ønsket at have en hel lavpraktisk udførsel af vores visioner om, at man skal behandle alt levende ordentligt. Det har været en proces, da vi jo samtidig skulle være sikre på, at vore kunder støttede op om det. Helt konkret har det betydet, at vi de første 2 sæsoner har haft fokus på at skabe os en kundekreds, som forstår, at vi leverer kvalitet i vores betjening og vore varer. Og i år har vi så taget det store spring. Siden opstart af årets sæson har vi udelukkende brugt kød fra fritgående dansk Angus kvæg. Det har haft stor betydning for kvaliteten og for vores moralske kompas. Og da vi har oplevet, at vore kunder også har taget positivt imod det, også selvom vi har været nødt til at justere en smule på vore priser, jamen, så valgte vi at gå ALL-IN. Så fra sidste uge trådte vi ud af vores samarbejde med tidligere leverandører på pølsefronten, og hjemtager fremover kun disse varer fra Grambogård.

Fra havnegrillens terrasse lyder der gumlelyde, og børn og forældre der komplimenterer den mad de får serveret, og det er tydeligt, at dyrevelfærd og pølsemix tilsyneladende går godt i spænd.

Simon Drost kigger ud over havet og fortsætter: ” Selvom vi som forpagtere måske er nye her på havnen, er det jo langt fra første gang, at jeg har haft fingrene i hakkedrenge, der engang var fritgående kvæg. Jeg havde gennem en årrække et steak house i Venezuela, og der var det helt sædvanligt, at køerne gik og græssede frit i dalene, så både vi og vores kunder vidste, at vi godt kunne have sagt goddag til vores bøf en dag på sletten. Og at dyret havde haft et godt liv.”

Simon tilføjer: ”Man kan smage forskellen! Vores Angus bøffer kommer fra kvæg der har haft en dejlig tilværelse på danske græseenge, og grisene fra Grambogård har enten gået i store luftige stalde eller under åben himmel, og de har haft adgang til foder døgnet rundt. For både kvæg og grise gælder det, at de har haft masser af plads at løbe rundt på, og har haft en god tilværelse, som sætter sig som velsmag! ”

”Det er selvfølgelig et sats at gå fra den konventionelle måde at drive en havnebix på. Men det føles helt rigtigt. Jeg ved også at Grambogård vil følge udviklingen af vores lille hjørne af verden nøje, for at se, om andre også kunne have lyst til at gå fra den konventionelle grillbar, til en ristet med det hele, inkl. god samvittighed og krølle på halen.”

Pressekontakt:
For interview, besøgsaftaler eller andet, kontakt venligst:

Simon Drost
E-mail: info@livogmad.dk

Vedhæftet:
Billeder høj opløsning

Simon Drost Simon Drost Simon Drost

Admin

This is author biography section, post authors can write their basic introduction here. They can easily edit this by logging into their WordPress profile on your website. Telling your readers who you are gives a personal touch to your blog posts. Visit my website, Facebook, Twitter